Tack!

För det första – tusen tack för era kommentarer på mitt inlägg om parfymerade mensskydd! Det gläder mig att jag kan väcka reaktioner och få fram diskussioner i kommentarsfältet, även om det inte sker så ofta. Just det här inlägget gav mig blodad tand att skriva fler inlägg med tankar och åsikter om saker och ting. Är det här något som är av intresse?

För det andra – HJÄLP! Det är 8 dagar (!!) sedan jag bloggade sist! Jag är helt otrolig… Iallafall så är den största orsaken att jag inte bloggat att jag har jobbat. Seriöst, jag har jobbat som en tok. Jag har TRE dagar kvar att jobba, åh gud vad jag längtar tills måndag.

En annan kul grej som har hänt är att jag spelade in en video idag – TJOHO! Det var på tiden, jag laddade upp min senaste video i maj… Allt för länge sedan sist alltså! Ska ta och börja redigera den ikväll eller imorgon, åtminstone så den är uppladdad tills nästa veckas onsdag!

Nu ska jag titta på film här hemma och avnjuta en myskväll i soffan, vi hörs snart! ♥

Recorded a new video today, woopwoop! Took a very charming selfie afterwards 😘😄 #selfie #makeup

Ett foto publicerat av Daniela (@lifewithdaniela) Aug 26, 2015 kl. 10:05 PDT

//platform.instagram.com/en_US/embeds.js

Annonser

Varför parfymera mensskydd?

Hej! Det är den där tiden i månaden för mig, och jag får alltid en massa djupa tankar och funderingar under min mens konstigt nog. En sak jag kom att tänka på för ett par dagar sedan är de ”nya” parfymerade bindorna från Always, nattbindorna Ultra i den blå förpackningen som jag alltid har använt. Det finns ju förstås andra parfymerade bindor också, men jag tar upp de som jag handskas med när jag har mens.

Då är min fråga – VARFÖR parfymerar man bindor? Det står så fint på förpackningen att den neutraliserar odörer. Okej. En sötsliskig doft som ska neutralisera en odör. För det första – varför ska jag behöva neutralisera odörerna jag ger ifrån mig under min mens, när det är något som är helt naturligt? Jag tror nog att ingen någonsin har tänkt på hur någon annan doftar under deras mens. För det andra, nej, odören neutraliseras inte. Det blir den vanliga odören, plussa på parfymen. Det resulterar i den äckligaste luktkombinationen jag någonsin upplevt. Och för en annan grej, tänk när folk har lärt sig den där doften, dom bara ”Jaha, nu har hon mens”. Det är som om den sötsliskiga doften och den vanliga odören tävlar om vem som vinner, och det är inte trevligt.

Men alltså hela grejen med att ens parfymera bindor och mensskydd överlag är ju helt bisarr! Jag har iallafall blivit lärd att man helst ska tvätta sig med milda tvålar där nere och undvika parfymerade produkter, just för att området är så pass känsligt med slemhinnor, för att pH-värdena ska hållas neutrala, och så kommer Always med denna produkt? Nu har jag ju inte haft några problem med det här, men de som är astmatiker, allergiker eller överkänsliga mot parfym, hur är det för dem? Inte hittar jag de oparfymerade bindorna någonstans heller, de är som försvunna ur butikshyllorna. Och ja, jag skulle kunna byta till något annat märke/andra bindor, men de här bindorna är i princip det enda som jag kan använda de första dagarna under min mens.

Tittar man lite närmare på ett bindpaket så ser man också att det oftast inte finns någon innehållsförteckning. Det skrämmer mig lite, vad finns egentligen i bindorna vi använder? En journalist för Aftonbladet hade mejlat till Always och frågat vad deras bindor innehåller, och helt enkelt fått till svar ”Det är företagets skyddade information”. Dessutom hade de även skrivit att de till viss del innehåller samma ingredienser som även smink gör (!), men att de är dermatologiskt testade. Min spontana reaktion är ”hjälp!!”. Det är ju jag och en hel del andra kvinnor som använder produkterna, det är för tusan vår rättighet att veta vad bindorna innehåller.

Jag är uppgiven, irriterad och förbannad. Varför ska jag behöva använda produkter som kan vara skadliga för min hälsa, för att skydda mot något som är helt naturligt? Just mens är ju inte riktigt något jag skriver om ofta på bloggen, men det här tycker jag var viktigt att skriva ner lite tankar om. Vad tycker ni om det här ämnet?

smiley-face-thumbs-down-clipart-Thumbs_down_smiley2_Clip_Art

Lördag

God morgon! Idag är det som sagt lööööördag, och jag har jobb i vanlig ordning, känns som det är länge sedan man hade en ledig lördag/söndag nu. Nåja, jag ska jobba hela dagen och fram mot kvällen, och sedan ikväll ska jag bara ta det lugnt och chilla, försöka blogga lite ska jag göra också, förstås 😉

Vi hörs, puss och kraaaaam ♥

eb09713384b05e3b000ecec0f4d3c602

Sminkhörnan

IMG_2465

Jag fick en kommentar om min sminkhörna och var jag köpte allt ifrån, så jag tänkte ta och visa er min lilla hörna för er intresserade.

Sminkbord: IKEA, bordet heter Malm och finns HÄR för 99 euro, ett ypperligt pris tycker jag för ett så fint bord. Glasskivan på bordet höjer verkligen känslan på hela hörnan, allt känns mycket proffsigare, tycker jag 🙂

Sminkspegel: Makeupmirror.com, är den inte helt fantastiskt fin?! Modellen jag har heter Chloe och finns HÄR för 195 euro, helt värd priset tycker jag. Den är helt perfekt i storlek för mitt lilla sminkbord och ljuset är fantastiskt.

Stol: IKEA. Den heter Läckö och finns HÄR för överkomliga 25 euro. Den här stolen är egentligen för utomhusbruk, men jag lade en möbeltass under varje ben så den inte kan skråma golvet.

Hurts: IKEA. Den heter Lennart och finns HÄR för 9,99 euro. I den förvarar jag mina värmeverktyg, nagellack remover, borstrengöring och mycket annat.

Kakfat: H&M. Finns HÄR för 5,99 euro och HÄR för 7,99 euro, tyvärr verkar den rosa färgen har sålt slut. På kakfatet förvarar jag alla mina nagellack 🙂

Muggar: H&M. Finns tyvärr ej kvar i sortimentet. Är egentligen tandborstmuggar, jag använder dem till mina sminkborstar.

Smyckesträd: Köpt på Glitter för ett par år sedan om jag minns rätt.

Filt: H&M. Finns HÄR för 17,99 euro, tyvärr slutsåld i färgen jag har. Varmt och skönt att ha under rumpan när man sitter och sminkar sig 😉

IMG_2477

Inlägget innehåller affiliate-länkar.

Att komma i fas med livet

Hej på er fina, och hej onsdag! Jag satt igår kväll och funderade på det här med bloggen, och min ”press” på att skriva intressanta och bra blogginlägg, hålla Instagram + YouTube uppdaterade, hålla ordning i lägenheten och livet i allmänhet och samtidigt vara flitig på jobbet… Hua vilken kombination!

Nu under sommaren har jag helt kommit av mig med bloggandet, Youtube står helt stilla och lägenheten känns konstant som ett bombnerslag (ÅNGEST!). Så jag har kommit fram till att jag ska låta allt ta sin tid, det här med bloggens uppdatering kommer bli bättre mot hösten, då jag hoppeligen kommer ha mer tid framför datorn, och mer regelbundna arbetsskift och lediga dagar. Nu känns det som om jag jobbar precis hela tiden, endast är hemma för att äta, duscha och sova, och självklart tär det ju på mig och min ork. Men den här stressiga jobbperioden är den här månaden, sedan kommer allt lugna ner sig. Bara tanken på det gör mig jätteglad, åh!

Ja, så det här var ju en massa allmänt babbel om livet och allt där till. Hmm, jag hoppas ni kan ha överseende med mina tankar och funderingar. Nu ska jag snart kila iväg till jobbet, ha en fin dag så hörs vi senare! ♥

IMG_6067

Hur håller man igång träningsmotivationen?

IMG_5239

Tjoflöjt! Idag tänkte jag ta och skriva lite om ett ämne som känns väldigt aktuellt för mig (och säkert många andra också!), nämligen hur man håller igång träningsmotivationen. Jag har ju haft gymkort sedan oktober/november 2014, och har tränat 3-5 dagar i veckan sedan det. I juli opererades jag för gallbesvär, och därmed har jag inte satt min fot på gymmet på över en månad. En månad, det är jättelång tid för mig! Så nu ska jag börja åka till gymmet, men känner att motivationen tryter, så jag tänker dela med mig av några tips åt er som lider av samma problem som jag.

Skriv ett träningsschema. Det här är jätteviktigt för mig, jag behöver ha ett schema att titta på om jag är osäker på vad jag vill göra, schemat för en veckas träning kan se ut såhär för mig när jag är igång:

Måndag: Yoga 45 min + djupavslappning 15 min
Tisdag: Promenad 5km + spinning 45 min
Onsdag: Promenad 5km + ben och armar 45 min
Torsdag: Vila med lätt promenad
Fredag: Promenad 3-5km
Lördag: Bodypump 45 min
Söndag: Zumba 45 min/Bodybalance 60 min/Spinning 45 min/Bodypump 45 min

Nu när jag inte är igång kommer jag träna 3-4 pass i veckan, med flera vilodagar med endast promenader.

Skynda långsamt! Den här punkten är jag jättedålig på, jag har lätt från att gå från 0-150 direkt och sedan ”vila” en vecka och sedan ”glömmer” jag bort att träna helt enkelt. Låt det gå gradvis!

Ha tålamod. Jätteviktig punkt, den går ihop med den här ovanför. Du tappar inte 10 kilo på två dagar eller två veckor, det tar sin tid. Låt det ta den tid det tar.

Sök inspiration! Omslut dig av positiva människor som peppar dig när det behövs. Det finns många Facebook-grupper som fokuserar på träning och kost. Personligen blir jag supermotiverad av att se andras arbete, om någon gjort en grym viktresa kan jag inte hjälpa att jag blir motiverad själv.

Musik. För mig är det viktigt att ha bra att musik att träna till, peppande musik med bra beat är ett måste. Det finns en funktion på Spotify där låtvalen påverkas av hur snabbt du rör dig också!

Planera träningspassen. Om jag tränar själv är det viktigt för mig att jag skriver upp vad jag ska göra under passets gång, t.ex. vilken övning jag ska göra, hur många repetitioner och set jag ska göra. Har jag ingen plan så blir det oftast ”äsch ett par knäböj där, några armcurls där” och ingen riktigt effektivitet.

Tänk på vardagsmotionen. Såklart är vardagsmotionen jätteviktig, att ta bilen till affären är ju lätt hänt om orken tryter. Men försök promenera och cykla vart du än ska, ta trapporna istället för hissen. Det är kanske inte ett tips på hur man håller upp motivationen, men ett tips på hur man kan röra på sig lite extra.

Köp en ny träningsoutfit! Det här kanske är väldigt ytligt, men jag älskar att känna mig fin på gymmet, så tryter motivationen så piggar lite nya kläder upp mig.

Ta tummen ur! Jag har svårt med den här, det är ju lätt att stanna i soffan och titta ett extra avsnitt av sin favoritserie… Jag försöker hålla min träningsväska packad och fräsch, så att det bara är att sticka om man får lust.

Stirra dig inte blind på vågen. Den här riktar sig främst till dem som siktar på att gå ner i vikt. Jag har lätt att stirra på vågen och bli besviken på siffrorna, medan det egentligen har hänt en massa med kroppen som vågen inte förstår. En månad hade jag gått ner 0,2kg trots att jag hade tränat stenhårt, men jag hade förlorat -5 cm runt magen ändå. Mät dig helt enkelt, och fotografera!

Gör upp slutmål och delmål. Den här punkten är jag jättedålig på, men allt kan ju förbättras, right? Det är jättebra att lägga upp ett slutmål, t.ex. vill jag gå ner 30kg. Men vägen dit kan kännas lång, så därför kan det vara en fördel att lägga upp flera delmål så att motivationen inte tryter.

Nu hoppas jag ni har hittat flera tips att följa! Har ni några fler tips att tillägga? 🙂
IMG_5240

Outfit @ Konstens natt

konstensnatt

Solglasögon – Prestige / Topp – Nike / Shorts – Gina Tricot / Skor – Converse / Väska – Seppälä

Såhär såg jag ut på Konstens natt i torsdags. Väldigt simpel outfit, hade nu i efterhand kanske velat byta ut toppen, jag har seriöst på mig den hela tiden. Idag ligger den äntligen i tvättkorgen… Där den hör hemma, haha! Vad tycker ni om outfiten? 🙂