Resultat LaRat 16/6

Hej!! Nu tog jag äntligen tag i att skriva om tävlingsdagen i söndags! Det var en rolig (och VARM!!) dag, jag var helt slut efter att jag kommit hem och sov i några timmar haha.

I 70 cm klassen var vi felfria och fick rosett (alla felfria fick rosett!), tiden var 77,80 (femte snabbaste tiden!). Jag är överlag nöjd med rundan men jag behöver mer tempo i galoppen. Kändes som att vi galopperade superfort men på filmen så går det sååå långsamt haha. Vi fick några omtramp precis innan hinder, hade jag hållit om med benen och bara låtit honom hålla tempot han ville så hade det varit bra språng till de hindren. Till sista hindret fick jag bra galopp och ett fint språng, så det var ju nice haha.

I 80 cm klassen gick det inte lika bra resultatmässigt, vi blev uteslutna på grund av två vägringar. Det låter ju rätt dåligt, men det var bara på grund av min apdåliga ridning och galopp jag satte upp. Jag var nog lite påverkad av värmen (säkert Huntti också), och det blev typ 20 min längre väntan mellan klasserna än vad som var menat, så det tog väl lite på oss båda. Dessutom när det var vår första tävling så var det lite spännande för oss båda.

Nåja, rundan då: Fick dålig galopp redan från början och korrigerade inte heller, det var som att jag inte red alls, så störande. Vi fick lite konstigt språng redan på första hindret, fick en liten reminder att HALLÅ FRAAAM, så vi fick lite bättre galopp efter första, men i svängen till andra tappade jag galoppen igen och fick inte igång den till hindret, så då stannade han. Tog om det, fick upp lite bätrre galopp efter hindret men tappade den till tredje hindret, där han stannade igen. Han gjorde lite samma sak igen som på första, tittade på hindret och stannade. Jag klappade om honom medan vi skrittade ut, han gjorde sitt bästa han kunde från ridningen jag gav honom. Han är en sån bra läromästare till mig, han räddar mig i situationer när jag lägger honom pissdåligt på hinder, men när jag inte håller om med benen och rider så stannar han, då vet han att det är bäst att stanna. ❤

Allt som allt är jag nöjd med dagen, man lär sig av sina misstag, och nu ska vi försöka komma ut på pay & jumps och så många tävlingar som möjligt så vi får in en bra rutin. Huntti var super att hantera som vanligt, lugn och sansad och var snäll med Satu 🙂 Det enda minuset är att han inte vill dricka eller äta mycket när man är nån annanstans, men det ska vi försöka lösa till nästa gång, försöka hitta på sätt som får honom att äta/dricka.

Lämna en kommentar