Hästarna jag rider

I det här inlägget tänkte jag reda ut vilka hästar jag rider, det är ju ett gäng och jag förstår att det kan vara lite förvirrande. Let’s go!

20171212_173841.jpg

Aamu är ett 12-årigt finnhäststo, ca 155 cm i mankhöjd. Hon är väldigt känslig i lynnet, är man stressad med Aamu så blir hon stressad också. Det gäller att vara lugn i sinnet och andas djupt om man känner stressen komma krypande.

I ridningen är hon riktigt härlig, hon har varit travhäst förr så om hon blir stressad kommer travhästen fram i henne. Hon har luftiga och runda gångarter och gillar att arbeta, ibland kan hon tjura lite (ston…) men överlag är hon så rolig att rida och ha att göra med.

 

IMG_3067

Helmi är ett 7-årigt finnhäststo, 163 cm i mankhöjd. Hon är väldigt grön i ridningen och en humörshäst, man märker direkt på henne vilket humör hon är på. Helmi (även kallad Hemppu) är väldigt lättlärd, på gott och ont 😉 Flyktbeteendet är väldigt starkt hos henne, hon flyr hellre än illa fäktar haha.

Man får jobba väldigt mycket med att få henne trygg och lugn, när hon är fokuserad så är hon så lugn och arbetar på bra. Hon har tre fina gångarter, hennes galopp är heeelt underbar, stor, luftig och rund, som att sitta på en gunghäst.

 

IMG_2519

Laura är ett 13-årigt hannoveranersto, jag tror att hon är ca 165 i mankhöjd. Hon är så rolig att rida, utbildad till medelsvår nivå i dressyr. Extremt känslig att rida, man får verkligen veta var det brister i ridningen när man rider henne. Samtidigt är hon en riktig läromästare, gör man själv rätt gör hon rätt.

Hon har en så härlig galopp, och en så stor trav. Den är SÅ svår att sitta ner i, det känns som om jag flyger ur sadeln när jag försöker sitta ner haha. Hon kan ibland vara lite lat i ridningen, men hon gör det man ber henne om!

 

20180331_185618

Rasmus är en 12-årig finnhästvalack, ca 160 i mankhöjd. Han står i samma stall som Laura. Han är en riktigt härlig häst att rida, vissa ridpass är han väldigt framåt och vissa pass går han med handbromsen i. Det behövs variation i hans träning för att han ska hålla motivationen på topp.

Får man honom avslappnad från början i ridningen gör han precis allt man ber honom om, men slarvar man med uppvärmningen så märks det på resten av passet. Så är det ju med alla hästar, men det märks extra tydligt på Rasmus. Man får fin belöning och avslappnad häst om man lyckas 🙂

 

IMG_2759

Tor är en nordsvenskvalack, jag tror han är 11 år (? Rätta mig om jag har fel hehe) och runt 160 i mankhöjd. Han är så snäll och mysig att hantera, han står där man ställer honom och står snällt (om man nu inte håller på med mat, då vill han inte så still längre hehe). I ridningen är han inte så speciellt motiverad, man får jobba väldigt mycket för att han ska gå bra. Han är mer framåt i terräng på hemvägen hehe 😉

 

20180216_172927

Harri är en 14-årig finnhästvalack, ca 155-160 i mankhöjd. Jag rider honom inte så ofta men tänkte presentera honom ändå så ni vet vem han är. Han är en riktigt fin häst med tre fina gångarter, han är väldigt ambitiös i ridningen och en stor personlighet. Harri är före detta travhäst och montéhäst, ibland får han sina il och vill springa fort men han kommer snabbt tillbaks till en 🙂

Det är hästarna jag skrivit om på bloggen iallafall, förr red jag ju Jasuska men hon blev såld i december -17, så det här är de hästarna som gäller nu 🙂 Ställ frågor om ni har några så ska jag försöka svara så gott jag kan!

2 reaktioner på ”Hästarna jag rider

  1. Oj, det var många hästar du rider!😊 Jag brukar ofta både filma och fotografera en tjejkompis som rider hoppning, och hon har tagit lektioner länge och ska börja tävla. Hon har ett Anglo-arabiskt sto som är väldigt i sig själv men älskar att hoppa.

    Gilla

Lämna en kommentar